2020-05-27     Amandy, Jana, Juliana        
Strona główna -> ROK SZKOLNY 2019/20 -> Bezpieczny internet

 Jak zorganizować dzieciom warunki do pracy w domu

Szanowni Rodzice

Sytuacja, w której się obecnie znaleźliśmy zaskoczyła nie tylko dyrektorów i nauczycieli, ale również uczniów i Was rodziców. Postawiła przed nami nowe wyzwanie, którym jest zorganizowanie pracy one-line. Dokładamy wszelkich starań, by przebiegała ona jak najlepiej i przynosiła oczekiwane efekty. W prawidłowym przebiegu zdalnego nauczania ważna jest też Państwa rola, ponieważ współpraca nauczycieli i rodziców są podstawą sukcesu. Dlatego pragniemy udzielić Państwu kilku rad, jak zorganizować dzieciom warunki do pracy w domu i jak wspierać je i motywować do systematycznego uczenia się poza szkołą.

Zdalne nauczanie nie zwalnia rodzica z dotychczasowego obowiązku kontrolowania przebiegu nauki swojego dziecka, a w obecnej sytuacji nakłada na niego wręcz nowe zadania, którymi są: zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, dopilnowaniu tego, żeby dziecko w odpowiednim momencie usiadło przed komputerem do prac zadanych przez nauczyciela, zapanowanie nad dyscypliną pracy dziecka i udzielanie nauczycielom informacji zwrotnych o przebiegu nauczania.

Rodzic nie staje się nauczycielem, tylko organizatorem pracy dziecka. Stwarza mu odpowiednie warunki, wspiera i motywuje. Nauczyciele natomiast odpowiadają za stronę merytoryczną procesu nauczania, czyli dostarczają odpowiednie materiały, zadają odpowiednie zadania, realizują treści nauczania. Rodzic musi pamiętać, że jego rola nie polega na tym, by pracować z dzieckiem. Ono powinno samodzielnie wykonywać zdania dostarczone przez nauczycieli. Nam zależy bardzo na informacji zwrotnej poprzez e-mail, czy telefon, jak dziecko sobie radzi i czy rzeczywiście wykonuje w sposób swobodny przesłane zadania. Jeżeli dziecko będzie miało problem, to postaramy się zmienić formę zadawanej pracy, tak by była ona jak najbardziej zrozumiała.

Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w sieci?

Internet to szansa a jednocześnie zagrożenie. Szansa, bo możemy się porozumiewać, doskonalić, kształcić. Zagrożeniem jest nadmierne korzystanie z jego zasobów.

W normalnym życiu uczymy się bezpiecznie postępować, tak samo powinniśmy robić to w rzeczywistości wirtualnej. Chociaż w sieci nie brakuje materiałów edukacyjnych, to większość najmłodszych użytkowników korzysta z Internetu głównie dla rozrywki. Dzieci dosyć sprawnie radzą sobie z obsługą techniczną cyfrowych narzędzi, ale potrzebują edukacji w zakresie odpowiedzialnego korzystania z tych technologii. W uczeniu dzieci korzystania z Internetu dużą rolę odgrywają rodzice i opiekunowie. Z dziećmi należy rozmawiać, w jaki sposób należy się chronić w Internecie. Ważne jest towarzyszenie szczególnie najmłodszym, interesowanie się tym, co robią, kiedy mają w ręce tablet, smartfon czy myszkę komputerową. Bezpieczeństwo należy rozpatrywać na wielu poziomach.

• Grunt to rozmowa

Przede wszystkim warto poświęcić czas i porozmawiać z dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z Internetu. Dzięki temu będą one wiedziały, że zawsze mogą zwrócić się do rodziców z napotkanym w sieci problemem. Pomoże to im zrozumieć kwestię potencjalnych niebezpieczeństw, ale także zwiększy poziom zaufania w rodzinie.

• Ustalanie limitów

Dobrą praktyką jest ustalenie wspólnie z młodym internautą, jak długo i w jakich godzinach może korzystać z urządzenia. Dzięki temu dziecko będzie miało zapewniony odpowiedni balans między nauką a rozrywką, zrozumie jak wyznaczać priorytety i będzie miało świadomość, że rodzic troszczy się o to, jak spędza ono swój czas. Nie należy przy tym nakładać na dziecko nadmiernych restrykcji, ale pomóc dziecku we właściwym dokonywaniu wyborów i zrównoważeniu czasu spędzanego w sieci.

• W trosce o prywatność

Głównym zajęciem dzieci w mediach społecznościowych jest oglądanie i zamieszczanie filmów w serwisie YouTube. Duża ilość internautów przed 9 rokiem życia ma własne konto na Facebooku – pomimo tego, że minimalny wiek pozwalający na korzystanie z portalu to 13 lat. Jeżeli dzieci są już obecne w serwisach społecznościowych, kwestia ochrony prywatności nie powinna im być obca. Warto pomóc w stworzeniu prywatnego profilu tak, aby wiek, adres czy numer kontaktowy nie były ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników sieci.

• Aplikacje ochronne

Przed wręczeniem dziecku nowego urządzenia warto zainstalować na nim oprogramowanie zabezpieczające, które ochroni dziecko przed cyberzagrożeniami oraz zablokuje nieodpowiednie treści. Dzięki takiemu oprogramowaniu można dostosowywać aplikacje dostępne na urządzeniu do wieku użytkownika, ograniczać czas korzystania z sieci, a nawet sprawdzać, gdzie aktualnie znajduje się dziecko. Dostęp do Internetu pomaga w nauce i może mieć ogromną wartość edukacyjną w życiu dziecka. Jednocześnie może zagrażać jego bezpieczeństwu. Dlatego warto zakładać dzieciom aplikacje ochronne.

• Wspólne odkrywanie Internetu

Najczęstsze zagrożenia, na które najmłodsi mogą natknąć się w sieci to między innymi przemoc, pornografia, hazard, ujawnianie informacji prywatnych, próby wyłudzeń pieniędzy, a także niebezpieczeństwa spowodowane przez działania cyberprzestępców. Dla dzieci, zwłaszcza najmłodszych rodzice stanowią autorytet – to, jak postępują, ma na nie duży wpływ. Dlatego warto razem rozpocząć przygodę z siecią. Wspólne odkrywanie treści internetowych, pokazywanie właściwych zachowań, jak również potencjalnych zagrożeń przyczyni się do wzrostu świadomości dziecka na temat tego, jak ma pracować online. Po raz kolejny poświęcony czas sprawi, że w przyszłości najmłodsi będą bardziej nieufni w stosunku do podejrzanych stron czy nie odpiszą na wiadomości od nieznajomych osób.

• Niebezpieczne treści

W Internecie nie brakuje niebezpiecznych i niedozwolonych dla dzieci treści. Pornografia, przemoc, czy agresja – do tych materiałów można dostać się w bardzo prosty sposób, szczególnie jeśli w komputerze nie ma filtrów dostępu i uprawnień dla dzieci. Rodzicu pamiętaj, że zapoznanie się z takimi treściami może spowodować trwały i nieodwracalny ślad w psychice dziecka! PORADA – Zmień ustawienia przeglądarki, by wszystkie niedozwolone treści były blokowane i filtrowane. Oprócz tego, bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z ciekawymi stronami internetowymi. Wspólnie odkrywajcie jego zasoby.

• Publikowanie zdjęć

Nie da się ukryć, że publikowanie zdjęć w sieci stało się jedną z najpopularniejszych rozrywek. Jest to oczywiście szczególnie popularne wśród użytkowników portali społecznościowych, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z czyhających niebezpieczeństw. Plik, który raz zostanie udostępniony na zewnętrznym serwerze nie jest już w pełni pod naszą kontrolą. Może błyskawicznie się rozprzestrzenić w sieci, zostać wykorzystane w niewłaściwy sposób. PORADA - Pamiętaj, żeby nie publikować zdjęć swojego dziecka i je też na to uczulaj. Jeżeli chcesz pokazać zdjęcia dziecka rodzinie, która mieszka daleko, korzystaj z narzędzi i platform, które umożliwiają nadawanie dostępu wybranym odbiorcom, a także prowadzą politykę prywatności.

• Kontakt z obcymi

Dziecko w sieci narażone jest na kontakty z obcymi przez portale społecznościowe lub czaty. Nieświadome zagrożenia dzieci, myśląc, że w sieci zachowują anonimowość, często mogą podać obcym zbyt wiele danych na swój temat. PORADA – Uczulaj dziecko, by uważało na kontakty z zupełnie obcymi ludźmi. Tłumacz mu, żeby do internetowych kontaktów podchodziło tak, jak do tych ze świata rzeczywistego. Rozmowę z obcym w sieci musi traktować jak rozmowę z obcym na ulicy.

Bezpieczna strona z certyfikatem. W realizacji zadania edukacyjno – wychowawczego pomoże nam strona Sieciaki.pl To witryna stworzona w celu uczenia dzieci, jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Nie daj się złapać w sieć!!! Cyberprzemoc - wirtualne zagrożenie !!!

                                                                  https://sieciaki.pl/

Odwiedzin :

Szkoła Podstawowa nr 1 im.KaOSG    38-312 Ropa 780     sp1@eu-rop.pl     

Wyswietlen: 0